گروه مَسینا

برترین مطالب

مطالب مفید ، کاربردی ، ارزشمند ، احترام به وقت شما

پست های اخیر

۵ روش برای اینکه با وجود تمام مشکلات حال‌تان را بهتر کنید

تا کنون مطالب بسیار زیادی درباره‌ی قدرت ذهن نوشته شده است. ذهن انسان قادر است احساسات و عواطف را تنظیم کند. البته تنظیم احساسات به‌معنای کنترل آنها نیست. بسیاری از افراد مدام می‌گویند «نمی‌توانم احساسم را کنترل کنم». این افراد کنترل احساسات را با تنظیم آنها اشتباه می‌گیرند. منظور از تنظیم احساسات این است که هر لحظه متوجه باشید که چه حسی دارید. به‌عنوان مثال، اگر بدخلقید یا از چیزی عصبانی هستید، بتوانید خودتان را آرام کنید. نیاز نیست خودتان را به‌زور هم که شده در هر شرایطی خوشحال نگه‌ دارید، زیرا خوشحالی اجباری ممکن است همه‌چیز را بدتر کند. فقط کافی است با اختیار و انتخاب خودتان تصمیم بگیرید که هنگام ناراحتی، خودتان را آرام کنید. در این مطلب، به ۵ روش برای اینکه باوجود تمام مشکلات حال بهتری داشته باشید، اشاره شده است. برای آشنایی با این راه‌کارها با ما همراه باشید.

۱. حواس‌تان را به چیزهای دیگری معطوف کنید

هر چه بیشتر در افکار ناراحت‌کننده غرق شوید، احساس بدتری خواهید داشت. بنابراین به‌جای اینکه مرتب به گذشته فکر کنید یا نگران موضوعاتی باشید که ممکن است در آینده رخ دهد، با انجام فعالیت‌های مختلف حواس‌تان را پرت کنید. موسیقی گوش دهید، پیاده‌روی کنید یا هرکار دیگری که ذهن‌تان را تغییر دهد انجام دهید.

مطالعات نشان می‌دهد که پرت‌کردن حواس بیشترین تأثیر را در ازبین‌بردن ناراحتی‌های درونی دارد. برای مثال اگر برای عصب‌کشی دندان‌تان به مطب دندان‌پزشکی رفته‌اید و منتظر نوبت‌تان هستید، می‌توانید مجله بخوانید یا با دوست‌تان درباره‌ی موضوعات غیرمرتبط حرف بزنید. حتی می‌توانید در زمان عصب‌کشی هم ذهن‌تان را با موضوعات مختلف مشغول کنید. حواس‌پرتی همچنین می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در کاهش دردهای فیزیکی داشته باشد.

۲. از زاویه‌ی دیگری به رویدادها نگاه کنید (اتفاقات را مجدد ارزیابی کنید)

تغییر نگرش درباره‌ی موضوعات می‌تواند روی احساس‌تان تأثیر بگذارد. مثلا اگر دوست‌تان بیش‌ازاندازه حرف می‌زند، شاید به حمایت عاطفی نیاز دارد یا اگر همکارتان مرتب با سؤالات مختلف شما را آزار می‌دهد، می‌توانید به این فکر کنید که شاید به کمک شما نیاز دارد. به این فکر کنید که وجودتان برای دیگران مفید است؛ این طرز فکر می‌تواند سبب آرامش شما شود.

ارزیابی مجدد کارها یکی از بهترین روش‌ها برای تغییر احساس است. تحقیقات نشان می‌دهد که تغییر نگرش درباره‌ی موضوعات، عکس‌العمل فیزیولوژیکی بدن‌تان را هم تغییر می‌دهد. اگر کنترل احساسات درونی را با خودتان تمرین کنید، زمان ناراحتی‌تان دیگر تپش قلب نمی‌گیرید یا در هنگام عصبانیت دیگر کف دست‌تان عرق نخواهد کرد.

۳. شوخ‌طبع باشید

خندیدن ذهن‌تان را تغییر می‌دهد و همچنین حال مثبتی به شما خواهد داد. حال خوبی که از شوخی‌کردن به‌دست می‌آورید، با زندگی اجتماعی بهتر و بهبود سلامتی جسمی در ارتباط است.

هنگامی‌که لطیفه‌ای تعریف می‌کنید یا دوستان شما چیز جالبی می‌گویند، این حال خوب می‌تواند در مدیریت احساسات شما نقش مهمی داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهد که شوخی‌های معمولی تأثیر کمی در تغییر حالت احساسی شما دارند. بنابراین لطیفه‌های نابی پیدا کنید و آنها را با دوستان خوش‌خنده‌ی خود درمیان بگذارید و حال خوب خود را تقویت کنید.

۴. خود را در زمان دیگری تصور کنید

تغییر فاصله‌ی زمانی به شما کمک می‌کند، با دید بازتری به موضوعات نگاه کنید. برای مثال سعی کنید از آینده به حال نگاه کنید، با این کار به‌راحتی متوجه می‌شوید که موضوعات نگران‌کننده‌ی امروز، در پنج یا ده سال آینده اهمیتی نخواهند داشت.

هنگامی‌که نمی‌توانید مشکلی را حل کنید، ناراحت هستید یا به‌دلیل مشاجره‌ای عصبانی هستید، می‌توانید با درنظرگرفتن فاصله‌ی زمانی به خودتان کمک کنید. خود را در آینده ببینید و بدانید که با گذشت زمان خیلی از موضوعات اهمیت خود را از دست می‌دهد. این نوع تفکر می‌تواند شما را آرام کند.

۵. تغییر وضعیت دهید

وقتی نمی‌توانید مشکلی را حل کنید، محیط خود را تغییر دهید. این تغییر محیط می‌تواند شامل تغییرات بزرگی مثل تغییر شغل و جابه‌جایی به شهری دیگر هم باشد.

بااین‌حال مطالعات نشان می‌دهد که حتی تغییرات کوچک هم می‌تواند مؤثر باشد. مثلا می‌توانید به‌جای معاشرت با افراد منفی گرا، در کنار یک همکار مثبت‌اندیش بنشینید یا به‌جای اینکه ناهارتان را پشت میز بخورید تا غذاخوری قدم بزنید. همه‌ی این کارها می‌تواند قدرت احساس شما را بالا ببرد و حال‌تان را بهتر کند.

برگرفته ار: themuse